1. Jelle schreef:

    Tja, lijk me niet meer dan logisch om de traditie aan te passen als mensen zich erdoor gekwetst voelen. En het kinderen überhaupt niet boeit.

    • Mathijs schreef:

      er is altijd wel iemand die zich gekwetst voelt, op dat kompas kan je niet varen.
      Zwarte Piet is géén racisme, het is onze cultuur en daar is niets mis mee.
      Jammer dat die discussie op deze site weer aangehaald wordt.
      Misschien moeten de ‘gekwetsten’ eens wat meer leren over wat ‘Black Face’ echt is en hoe dat ontstaan is, en de documentaire ‘Zwartgemaakt’ bekijken voor de geschiedenis van Zwarte Piet, die overigens niet alleen in NL als Zwarte Piet door het leven gaat, maar in meer Europese en zelfs een moslim land.

      • Paula schreef:

        Niet mee eens. Het is niet EEN iemand die zich gekwetst voelt, en dat merk je alleen al door het feit dat deze discussie als een olievlek uitbreidt. Ik ben grootgebracht dat Piet door de schoorsteen kwam en daarom zwart was, hoewel het uiterlijk van Piet daar niet meer mee klopt. Maar als de kinderen waarvoor het feest in de kern is bedoeld, zich gepest voelen, is de lol snel van het feestje af. En ONZE cultuur is er een waar alle kinderen mogen meedoen.
        Sjeez, nu weer tijd voor een slappe grap, liefst iets schunnigs ofzo :-/

      • Jelle schreef:

        Eens dat je makkelijk kunt roepen dat je ‘gekwetst’ bent en natuurlijk hoeven we daar niet altijd op te varen.
        Maar het gaat hier om hele legitieme redenen om je gekwetst te voelen:
        zwarte piet zoals hij er nu uitziet is een rare karikatuur van zwarte mensen (waarom kroeshaar, dikke lippen en gouden oorbellen als het een helper is die door de schoorsteen komt? Dan volstaan ook een paar roetvegen!). En waarom kunnen we ons daar niet een beetje in verplaatsen? En dat we dan met zijn allen concluderen dat we dan best de traditie ietsje kunnen aanpassen zodat iedereen zich er fijn bij voelt?
        Want: ‘het is onze cultuur en daar is niets mis mee’ is natuurlijk ook onzin. Alsof cultuur nooit verandert. Vroeger kreeg je lijfstraffen van juf of meester. Dat is toch ook veranderd? Vroeger was een huwelijk iets tussen man en vrouw? Nu mag man-man of vrouw-vrouw ook! Dat is toch ook veranderd? Ik snap oprecht niet dat mensen per se aan een traditie willen vasthouden waar veel mensen zich niet prettig bij voelen.

    • Jaap schreef:

      Ik voel me gekwetst.
      Dat de traditie van een heerlijk kinderfeest verandert moet worden omdat een minderheid zich (onterecht) gekwetst voelt en onwetenden, of dat nou politici of BN’ers of striptekenaars zijn, hen steunen in hun achterlijke gedachte goed. Zwarte Piet is geen racisme. Hij is zwart van het roet. Maar het toont maar weer eens aan dat wat de meerderheid wenst, ondergeschikt is aan wat de minderheid wil zolang ze maar een grote mond opzetten.
      Iedereen die kijkt met ogen van nu, naar de normen en waarden van vroeger, is een dwaas. Je stelt me dan ook diep teleur, Floor de Goede.
      Weet dat ik, als het Zwarte Piet betreft, áltijd tegen jou, een bepaalde politica die niet eens een eigen partijnaam kan bedenken en alle andere nietsnutten (want dat vind ik iedereen die het Sinterklaasfeest op deze manier verstoort en blijkbaar niets beters te doen heeft) zal zijn.

      • Mathijs schreef:

        uhe… zwart van het roet was medio 2003 met de roetveegpieten.
        Pas in 1886 is de zwarte Piet met Afrikaanse mensen geassocieerd, voor het eerst.
        Ergens in 1927 is de eerste vechtpartij geweest toen een Rotterdamse havenwerker een Afrikaanse man voor zwarte Piet uitmaakte.
        In de vele vele vele jaren daarna is zwarte Piet meermalen van uiterlijk veranderd, maar het erbij trekken van een SLAVEN(?!) verleden, dat is een nieuw dieptepunt waarbij de pro-pieten al gelijk weggezet werden in een bepaalde hoek.

        …WELK slavenverleden, de katoenvelden in Twente waar ze geketend aan het werk gezet werden?

      • Jelle schreef:

        Sinds wanneer maak jij uit of anderen zich al dan niet terecht gekwetst voelen? Ik vind zwarte piet ook geen ‘racisme’ per se, ik zou zelf niet zo snel met zulke termen smijten.
        Maar zwarte piet zoals hij er nu uitziet is een rare karikatuur van zwarte mensen (waarom kroeshaar, dikke lippen en gouden oorbellen als het een helper is die door de schoorsteen komt? Dan volstaan ook een paar roetvegen!). En ik kan me goed voorstellen dat mensen dat niet leuk vinden. En dat we dan met elkaar tot de conclusie kunnen komen dat als er een grote groep mensen in Nederland is die er om bovenstaande redenen aanstoot aan neemt, dan we dan best de traditie ietsje kunnen aanpassen zodat iedereen zich er fijn bij voelt.
        Geen reden om je gekwetst te voelen, Jaap.

        • Laura schreef:

          Je verwijt iemand dat hij voor anderen beslist dat zij zich niet gekwetst moeten voelen. Maar tegelijkertijd zeg je dat hij geen reden heeft om zich gekwetst te voelen. Je reactie is al net zo onzinnig als de redenen tegen zwarte Piet te zijn.

          • Jelle schreef:

            Klopt, dat lijkt hypocriet. Maar ik weeg de argumenten waarom mensen aangeven zich gekwetst te voelen en vind die van de mensen die een probleem hebben met zwarte piet over het algemeen meer valide dan die van Jaap. En dat probeer ik hierboven uit te leggen. Ik ben er namelijk helemaal niet voor om iedereen die zich ‘gekwetst’ of ‘gediscrimineerd’ voelt zomaar gelijk te geven, maar hier vind ik dat ze toch echt wel een punt hebben. Terwijl het argument van Jaap meer lijkt: jij gekwetst, dan ik ook gekwetst! En: het is onze cultuur dus dan is het goed… Tja.

          • Jaap@Jelle schreef:

            Sylvana schreeuwt wat bij elkaar. Met elke keer weer ander haar. En joelt wat mee met Piet kritiek. Ik weet wel, het is haar goede recht. Deze tijd, net wat je zegt. Maar het maakt mij behoorlijk ziek. Ik heb Van de Vlught nog gekend en die Aart Staartjes, wat een vent. Ik hoor kinderen nog van blijdschap zingen. Dat feest van toen, het is voorbij. Dit is al wat er bleef voor mij, ik koester dus die herinneringen.

    • Sandra schreef:

      Mama?

      Ja lieverd?

      Waarom staan die mensen daar met verbodsborden met Zwarte Piet er op? Vinden ze Piet niet aardig?
      En waarom hebben ze die witte T-shirts aan?

      Nee, schat. Ze vinden hem wel aardig. Maar heel vroeger zijn mensen die donkere huidskleur hebben heel slecht behandeld door mensen met een blanke huidskleur. Daar moeten die mensen die je met die verbodsborden ziet aan denken.

      Maar mama, Zwarte Piet is toch zwart van het roet? Dat heeft toch niks met iemands huidskleur te maken?

      Dat klopt, lieverd. Maar dat willen die mensen niet geloven. Daarom willen ze dat Piet niet naar Nederland komt. Want zij vinden het slecht dat hij zwart als roet is en ze vinden jou en alle andere kinderen die hier samen met ons op Sinterklaas wachten, daarom slechte mensen.

      Mama?

      Ja, schat?

      Ik wil naar huis.

      • KJH schreef:

        Opa?

        Ja, jongen.

        Ik zag vandaag mensen die boos waren op Zwarte Piet! Volgens mama zijn ze boos omdat Zwarte Piet ze aan de slavernij doet denken.

        Nou, jongen, dat is niet het hele verhaal. Kijk, jongen, pak dat boekje maar uit de boekenkast. ‘Sjors en Sjimmie’, dat las ik vroeger. Of ‘Okidoki bij de Nikkers’. Ik dacht vroeger als kind dat zwarte mensen een soort grappige mannetjes waren met een botje door de neus. Of dat ze niet goed Nederlands konden praten, zoals Sjimmie. In de loop der tijd zijn we donkere mensen steeds meer als mensen af gaan beelden. Waarom zouden we dat niet ook met Zwarte Piet kunnen doen?

        Volgens mama zijn die zwarte mensen zwart door de roet.

        Ok, maar waarom zijn hun kleren dan niet smerig? En waarom hebben ze zo’n afro-achtig kroeshaarkapsel en dikke rode lippen? Zwarte Piet past precies in de manier waarop we zwarte mensen vroeger decennia lang hebben afgebeeld. ‘Sjors en Sjimmie’ is in de jaren ’70 veranderd in een strip over 2 normale jongens. Waarom zou dat niet met Zwarte Piet kunnen?

        Goed punt opa! Weer wat gelerd!

        • Erik schreef:

          Lieverd?

          Ja, oma?

          Heeft opa het met jou over Zwarte Piet gehad?

          Ja, inderdaad, oma.

          Je moet maar niet te veel aandacht daar aan schenken wat hij zegt. Opa is immers al oud en kan niet meer zo goed voor zichzelf denken. Net als steeds meer mensen in Nederland, gaat opa steeds meer naar mensen luisteren die alleen maar aandacht willen.

          Waarom oma?

          Omdat die mensen zich ontevreden voelen over hoe het gaat in Nederland en daar dan allerlei redenen voor gaan verzinnen die helemaal nergens op slaan.

          Maar waarom luisteren opa en die andere mensen daar dan naar, oma?

          Dat is omdat die ontevreden mensen een steeds grotere mond gaan opzetten en steeds harder gaan schreeuwen tot niemand meer weet dat het nergens op slaat wat ze zeggen. En mensen die tegenwoordig BN’ers worden genoemd, doen daar ook aan mee.

          Dus Piet moet gewoon zwart blijven van het roet en soms moeten mensen accepteren dat dingen niet hoeven te veranderen alleen maar omdat een minderheid aandacht wil voor dingen die nergens op slaan?

          Heel juist, schat.

          Bedankt oma. Dat zal ik heel goed onthouden.

  2. Anke schreef:

    Top Flo, helemaal me eens. Het duurde bij mij ook even, maar door meer te lezen en voor en tegenstanders te horen ben ik het met je eens dat het tijd is voor verandering. Tradities hebben gelukkig ook het kernmerk mee te veranderen met de tand des tijds, en hiervoor komen weer mooie dingen in de plaats waar iedereen van kan genieten. Thumbs up!

  3. Anoniem schreef:

    Het uiterlijk van Piet verandert, geef het tijd. Van zwarte piet naar roetpiet, geef het nog een paar jaar. Lijkt me een prima ontwikkeling

    Het wijzende vingertje ‘jij vindt zwarte piet tof, dus je bent een racist’, schiet mij alleen in het verkeerde keelgat. Dat gaat hem dus over de wijze waarop de discussie wordt gevoerd (oordelend), en niet over het onderwerp an sich. Een groot deel van de weerstand komt naar mijn inziens ook voort uit dit wijzende vingertje, waardoor direct in de verdediging wordt geschoten door de ‘pro-piet partij’.

    Het onderwerp agenderen is prima, maar laten we beginnen met niet iemand met de beste bedoelingen wegzetten als een racist, daarmee gaan we namelijk niet verder komen…

    • Mathijs schreef:

      Helemaal mee eens.
      Hier een NEUTRAAL filmpje zonder veroordelingen over de veranderingen van Zwarte Piet:
      https://www.youtube.com/watch?v=bWZSThTHxWw (3~4 minuten)

      Jammer dat de meerderheid zich blijkbaar altijd maar moet schikken naar de schreeuwende minderheid.
      Hoeft er maar één ergens niet mee eens te zijn, en HUP, we gooien alles zoals het was van tafel en gaan opnieuw aan de slag, kom op zeg, doe effe normaal, kom van die kast af.

      • Moi schreef:

        Exact, Piet is over de jaren heen diverse keren veranderd van uiterlijk. In dit land wordt helaas meteen met woorden als racisme en discriminatie gestrooid als men het ergens niet mee eens is. Ja, kinderen met donkere huidskleur worden uitgemaakt voor zwarte piet. En kinderen met rood haar voor vuurtoren. Pesten is namelijk geen racisme, dat doen kinderen onder elkaar en ze gebruiken daarbij kenmerken die voor de hand liggen. Prima als Piet moet veranderen, prima als we pesten de wereld uit helpen, maar laten we verdorie elkaar in onze waarde laten. Ik ben geen racist, ik heb warme herinneringen aan het sinterklaasfeest. En zeker aan zwarte piet. En ik ben als blanke Nederlander als kind ook gepest. Kunnen we nu eens als volwassenen deze discussie gaan voeren en het feest weer een feest laten zijn zonder die beschuldigingen over en weer waar niemand iets mee opschiet? Kunnen de tegenstanders es het woord racisme uit hun mond spoelen en zich meer focussen op het op een goede manier helpen veranderen van dit mooie feest? En kunnen de voorstanders zich een beetje leren inleven in de argumenten van de tegenstanders? Zodat de huidige generatie kinderen later terugdenkt aan een bijzondere tijd, waarin het sinterklaasfeest een verandering onderging die op zijn polderend Nederlands werd bewerkstelligt ipv op een tijd waarin het ten gronde werd gericht door twee partijen die niet elkaars standpunt wilden horen en alleen hun eigen zin wilden doordrijven?

  4. Mathijs schreef:

    Voor iedereen die zich wat breder wilt orienteren dan ‘voor’ of ‘tegen’ (er is immers nog een heel spectrum tussen zwart en wit), hier een circa 4 minuten durende intro:

    https://www.wildgeraasdefilm.nl/trailer-2-0/

    (hoewel de standpunten zich al zo verhard hebben, dat een inhoudsvolle discussie de komende 5 jaar onmogelijk is.)

  5. Dedna schreef:

    Tuurlijk is de maandelijkse Flo een prekerig first world problem social justice warrior slachtoffer stripje! Laten we altijd overal kwaad over zijn! Lekker tolerant.

  6. Wes schreef:

    Prachtige strip, helemaal mee eens. Blijf vooral de strips maken die je wil maken, dan blijf ik er van genieten. 🙂

  7. caloriccesar schreef:

    zwarte piet is een scherprechter. een wat mij betreft een onvervreemdbaar recht van de zwarte mens.

  8. Anoniem schreef:

    Laten we er een schepje bovenop doen. Sinterklaas is wit, oud en is een man die loopt in een jurk en heeft een mijter met een christelijk kruis er op. Ik stel voor om in 2018 deze vervangen door een jonge aziatise vrouw met een hipster baardje in genderneutrale kleding met baseballcap met daarop een plaatje van een boeddha.

    Mensen moeten zwarte piet niet gaan beoordelen maar de mensen veroordelen die hun kinderen opvoeden met de gedachte dat er verschil is tussen witte of zwarte/gele/rode/dikke/dunne/kleine/grote mensen. Als mensen nou eens leren dat uiterlijk er niet toe doet en respect voor elkaar hebben kunnen elk jaar een leuk feest hebben ongeacht met wie.

    • Dedna schreef:

      Dit.
      Sinterklaas en zwarte Piet zijn mythische figuren. Kinderen leggen de link niet met racisme. Saaie volwassenen projecteren hun shit erop en zijn beledigd door alles.

      • Yakko schreef:

        Zit wat in. Maar die volwassenen moeten dat feest wel betalen. En wie betaalt, die bepaalt.

  9. Nog een annoniempje schreef:

    Zeg het met muziek:
    YouTube:
    Parodie – Wim Sonneveld – ‘Zwarte Piet in het Dorp’

  10. Doc schreef:

    De traditie van het huidige Sint & Zwarte Piet is flinterdun. ZP’s uiterlijk kan makkelijk worden aangepast. Gekwetste mensen zijn daarvoor een geldige aanleiding.

    Maar als die gekwetsten op hun beurt zo fors over de schreef gaan om iedereen die S&ZP leuk vinden zomaar voor racist uit te maken, zoals Floor hierboven blijkbaar ook meent te moeten doen, dan kunnen ze voor mijn part de tering krijgen. Voor intimidatie moet je nooit wijken.

    • Bashful schreef:

      Je slaat de spijker op zijn kop. Als je voor zwarte piet bent, ben je blijkbaar een racist. Ik ben voor het behoud van Piets uiterlijk en begrijp echt niet waar ik het aan verdiend heb om zo beledigd te worden.

    • Dedna schreef:

      Mooi verwoord

  11. Doc schreef:

    Aan het uiterlijk zit overigens ook een klein praktisch elementje: de acteurs moeten onherkenbaar blijven. Kinderen moeten niet meteen kunnen zien en roepen ‘dat is Papa/de meester/whatever’. Vandaar de schmink, dit werkt niet lekker met roetvegen.

    Daarom vond ik de gekleurde Pieten beter. Dat gaf ook de mogelijkheid individuele Pieten meer onderscheidend te maken. Een extra potje schmink is goedkoper dan een heel nieuw kostuum.

  12. robbert. schreef:

    Volgens mij is Zwarte piet hedendaags geen discriminatie of racisme. Er zit geen boodschap meer in het hele verhaal over een volk dat minderwaardig zou zijn. Dat is het gelukkig ontgroeid. En daar kunnen we trots op zijn. Ook wanneer je bijvoorbeeld naar curacau kijkt ( wat overigens hilarisch is in deze tijd van wederzijds geschreeuw )https://www.youtube.com/watch?v=PqzDehCL79Q ) zie je dat het ook daar een figuur van vermaak is tijdens een magisch kinderfeestje (waar IEDEREEN van zou willen kunnen genieten). En daar ligt nu het probleem. het hele debakel (wat vaak meer boos geschreeuw is en geen discussie) zorgt nu wel voor verdeeldheid in ons land wat enorm pijnlijk is. Kijk, pesten kan je met allerlei kenmerken van een persoon. Rood haar, seksuele geaardheid, geloof en afkomst. Ik ben niet tegen verandering van dit feest. Dauw mensen alleen niet zo makkelijk zaken door de strot. Daar schiet je niks mee op. Hierdoor zorgt deze hele kwestie voor een veeeeel grotere verdeeldheid waar allemaal zaken (vaak totaal onnodig) bij gehaald worden die het nog erger maken. Bijvoorbeeld concepten als: de randstad tegen het platte land, elite tegen volk, nederlander tegen buitenlander. Aaargh……. Flo. Dit is jouw platform en je hebt recht op je mening. Gewoon lekker mee doorgaan. Ben het niet met je eens en ook wel benieuwd naar je verhaal. Zo’n plaatje alleen vind ik een beetje leeg.

  13. robbert. schreef:

    Ik wil trouwens ook een Homo discussie starten. Want die gay pride met dansende halfnaakte idioten zet mij als homoseksueel elk jaar weer voor schut. Negeer mij niet als minderheid! hahaha 😛

  14. Oscar schreef:

    Sjongejonge, dit bevestigd wel weer alle clichés over de betwetende Amsterdamse elite die de domme inboorlingen even gaan uitleggen wat men moet vinden. Denken jullie zelf ook wel eens na? Of lopen jullie blatend met een T-shirtje achter iedere hashtag movement aan?

    • Doc schreef:

      Floor is de betwetende Amsterdamse elite?
      Dan gaat het de goede kant op, als striptekenaars eindelijk tot de elite zijn toegetreden 🙂

  15. Doc schreef:

    Floor, zijn dit werkelijk de mensen met wie jij samen op wil trekken tegen het racisme?
    https://twitter.com/CornaDirks/status/936570129185468417
    Ik hoop dat je een eigen mening blijft hebben.

  16. Pete schreef:

    Zwarte Piet is de helper van Sinterklaas, de zwarte schmink op zijn gezicht hoort bij de functie. Onder die schmink is het een gewoon mens en of die man, vrouw, oud, jong, hetero, homo, blank, bruin of nog anders is, maakt niks uit. Het is de minst discriminerende functieomschrijving die ik ooit gezien heb.
    Behalve misschien die van clown, die lijkt er erg op, is alleen wit geschminkt en in tegenstelling tot Zwarte Piet is de clown ALTIJD onhandig, dom en lachwekkend. Moet ik (blank) me daardoor ook beledigd voelen?

    • KJH schreef:

      Waren witgeschminkte personen en karikaturen van witte mensen net zo wijdverspreid als blackface en karikaturen van zwarte mensen? Stamt een karikatuur van een blank persoon uit een tijd dat blanken onderdrukt werden?